תכנית מחיר למשתכן גם בג'סר א-זרקא

מאות יחידות דיור חדשות, מלון ומתחם קמפינג בג'סר א-זקא אושרו לבנייה. נראה ונשמע מצוין האם ככה הדברים באמת?

 

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במינהל התכנון במחוז חיפה אישרה אתמול (ב') למתן תוקף את התוכנית החדשה לג'סר א-זרקא אשר קידמו רשות מקרקעי ישראל ומשרד התיירות.

 

ג'סר א-זקרא הוא ישוב הממוקם בסמוך לכביש החוף ולקיסריה. הוא מדורג באשכול השני מבין עשרה במדד החברתי – כלכלי של ישראל ונחשב לאחד היישובים החלשים בארץ. כ – 14,000 תושבים המתגוררים בצפיפות גדולה ב – 2,200 בתים בלבד. יש מצוקת דיור קשה מאוד בג'סר, כ – 300 משפחות שאין להן קורת גג מסודרת.

 

 חיים בצפיצפות ויש מצוקת דיור קשה מאוד.  צילום: מרכז להב"ה סכנין (נלקח מאתר פיקיוויקי).

 

אין ביישוב אזור תעשייה שיכול לספק לתושבים מקורות פרנסה, השכר הממוצע בג'סר עומד על 4,100 ₪  שזה הרבה פחות מהשכר הממוצע בישראל, ורק לשליש מהתושבים יש תעודת בגרות.

 

במשך שנים לא היתה ליישוב אפשרות להתפתח. מדרום הוא גובל בסוללת עפר גבוהה המפרידה בינו ובין קיסריה. מצפון – שמורת הטבע תל תנינים ובריכת הדגים של קיבוץ מעגן מיכאל. ממזרח  - כביש החוף. ומצדו המערבי  - 183 דונם של קרקע לא מעובדת בין היישוב לחוף הים בבעלות המדינה.

 

 183 דונם של קרקע בבעלות המדינה יהפכו לשכונה חדשה.  צילום: מרכז להב"ה סכנין (נלקח מאתר פיקיווקי).

 

לאחר שנים של בירוקרטיה "תכנית מפורטת ג'סר א-זרקא מערב" להרחבת היישוב, יוצאת לדרך בעידוד  משרד התיירות והרשות למקרקעי ישראל אשר דחפו וקידמו את הנושא, והיא תבוצע באזור  המערבי של היישוב על הקרקעות השייכות למדינה.

 

התכנית שתוכננה על יד האדריכל אוהד בן דיין ממשרד לייטרסדורף כוללת שכונת מגורים חדשה במסגרת תכנית למשתכן, כ -530 יח"ד חדשות, כפר נופש ומלוניות  עם כ – 200 חדרי אירוח, ומתחם קמפינג שיכול להכיל כ - 200 אורחים.

 

 כפר נופש שיציע מקומות תעסוקה לתושבים.    הדמיה - משרד אדריכלים לייטרסדורף. (הדמיה - לייטרסדורף אדריכלים)

 

כמו כן בתכנית גם 6.5 דונם של שטחים למבני ציבור – גני ילדים, מבני דת, מתחם לשוק חדש ועוד שטח ציבורי פתוח.

לאורך הים מתוכנן שיקום והסדרה של כפר הדייגים המוזנח ולבנות טיילת אשר לאורכה מתחמי תיירות ומסחר.

 

ליאת פלד, מתכננת מחוז חיפה אמרה כי "התכנית נועדה למנף את ג'סר א-זרקא מבחינה תיירותית וכלכלית. המטרה העיקרית היא הגדלת היצע המגורים בישוב שיש בו מצוקת דיור מהקשות בישראל וכמו כן להגדיל את מקורות התעסוקה והפרנסה לתושבים".

 

על פניה נראית התכנית מצוין אך אליה וקוץ בה. תכנית למשתכן היא תכנית המאפשרת לזוגות צעירים זכאים לרכוש את דירתם הראשונה בתנאים מועדפים.

בפרויקט המדובר רק כ – 35% מיחידות הדיור החדשות (185 יח"ד) שיבנו מיועדות לתושבי המקום,  שאר הדירות כ –  65% (כ – 345 יח"ד) יוצעו במסגרת מחיר למשתכן לכלל הזכאים בישראל.

 

במועצת ג'סר לא מרוצים מהיחס שנקבע, לפיו לא יהיו מספיק דירות לתושבי היישוב שזקוקים להן. הם טוענים  שאם מטרת התכנית היא להגדיל את היצע הדירות לתושבי ג'סר ולמגר את מצוקת הדיור הקיימת בו, חייבים להפוך את היחס ולאפשר כ – 70% מהדירות המתוכננות לתושבי המקום ולא לקלוט עוד כמות כזו של תושבים ליישוב שגם ככה יש בו מצוקה.

 

מעבר לזה, הם טוענים שבמגזר הערבי אין נטייה לנדוד מיישוב ליישוב כשלא מדובר בקשר נישואין כך שלא ברור למה ולמי מייעדים את מרבית הדירות אם לא לתושבי המקום. הנושא נמצא במשא ומתן בין הגורמים הרלוונטיים.